top of page

12 tips til at spise sundt, når du er på restaurant

At spise på restaurant er ofte set som en negativ ting, hvis du er på et vægttabsforløb. Men det behøver det absolut ikke at være! Ligesom der højst sandsynligt er en del usunde valg du kan træffe når du er ude, så er der mindst ligeså mange gode valg at træffe. Det handler bare om at vide hvad man kigge efter.

Følg disse 12 tips til at spise sunde på restuarant så du kan holde dig på sporet med dit vægttab.

12 tips til at spise sundt, når du er på restaurant

#1 Tjek menuen på forhånd


Du og dine venner har højst sandsynligt et par restauranter i tankerne. Tag et kig på menuen for hver af restauranterne på forhånd så du kan sikre dig at der vil være måltider der passer til ind i dine mål.


Hvis ikke, kan du prøve at foreslå en anden restaurant.




#2 Kig på menu beskrivelserne


Hvis du prøver at undgå unødvendige kalorier, så er der enkelte nøgleord, der er værd at kigge efter. Selvom de helt sikker vil være smagfulde, har de også tendens til at pakke ekstra kalorier ind. Her er nogle eksempler på typiske nøgleord at undgå:

  • Friture-stegt

  • Sprøde

  • Dyppet

  • Paneret

  • Cremet / fløde

  • Alfredo

I stedet, gå efter nogle af disse sundere nøgleord:

  • Grillet

  • Dampet

  • Kogt

  • Bagt

  • Ristet

  • Braiseret

  • Stegt


#3 Modificer dine måltider


Tag et kig på de forskellige ingredienser i hver ret i stedet for at antage at salaten er det sundeste valg - de kan også nemt være ret kalorietætte hvis de indeholder flere fedtkilder som ost, avokado, nødder, hummus og dressing. Hvis du kan se at din salat indeholder adskillige af disse, skal du ikke være bange for at spørge tjeneren om enkelte råvarer kan blive udeladt.

Det samme gælder for alle andre retter på menuen; hvis det er et måltid med en stor portion ris, pasta eller kartofler, kan du sørge om nogle af dem kan udskiftes med grøntsager.

Husk, det er ikke fordi ovenstående råvarer er usunde for dig! Men hvis du prøver at spare let på kalorierne, så er dette nogle nemme swaps du kan foretage.



#4 Bed om dressing ved siden af


Hvis du beder om dressing ved siden af, er du i stand til at kunne kontrollere mængden - du kan vælge ikke at tilføje noget eller bare tilføje 1-2 skefulde.



12 tips til at spise sundt, når du er på restaurant

#5 Hold dig til 1-2 retter


Det siger sig selv at hvis du vælger både at spise brødkurven, forret, hovedret og dessert, at du kommer til at spise mere mad end du normalt ville derhjemme.


Så medmindre dette måltid er en undtagelse (eller maden bare er uimodståelig lækker), så prøv at begrænse dine valg til kun en forret og hovedret - eller blot hovedretten.



#6 Kig efter protein og grøntsager


Hvis du kan, så vælg et måltid med både protein og grøntsager. Måltider som dette vil typisk være lidt lavere i kalorier og holde dig mæt i længere tid. Eksempler på proteinkilder kan være: linser, bønner, kikærker, tofu, hvid fisk, lyst kød eller rejer.

Hvis du prøver at begrænse dine kalorier, så undgå måltider der er meget dominerende i kulhydrat eller fedt. Det er typisk måltider som risotto, cremede pasta retter eller pizza. Selvom de selvfølgelig er utrolig lækre, vil de ikke være de mest optimale måltider ens du er på et vægttabsforløb.


Endnu engang vil jeg påpeje, at det ikke er fordi disse måltider er usunde for dig. Det er blot hvis du prøver at begrænse kalorierne lidt, at det er bedre kun at spise dem i moderate mængder.



#7 Spis en let snack inden


Vi kender det vidst alle ... det er ekstra svært at træffe det bedste valg når vores mave rumler og det er 4+ timer siden sidste måltid. Og når vi så endelig spiser, så ender vi som regel med at spise for meget. Derfor kan det hjælpe at have en let proteinholdig snack inden, som kan tage det værste sult.


Dette tip er særligt godt hvis du skal spise på buffet eller du skal til et event hvor der bliver serveret meget meget snack-mad.



12 tips til at spise sundt, når du er på restaurant


#8 Undgå buffet


Det her tip taler vidst for sig selv 😄 Selvom en all-you-can-eat buffet lyder som en drøm og oftest er den billigere løsning, så skal vi også huske på at det kan være svært at stoppe efter bare 1 portion.



#9 Bed om dampet eller kogt


En utrolig nem måde at spare på kalorierne fra olie og smør er at bede om at grøntsagerne og kartoflerne bliver serveret dampet eller kogt. Når du bestiller din ret kan du spørge tjeneren hvordan disse ingredienser er tilberedt og bede om at få dem tilberedt lidt anderledes til dig. Det er min erfaring at restauranter hellere end gerne vil glæde sine kunder.




#10 Dessert til deling


Det er ingen hemmelighed at du sparer en god sjat kalorier hvis du siger 'nej tak' til desserten. Men, hvis du ikke ønsker at skære det ud, så foreslå eventuelt at dele det med ham/hende du er ude at spise med.


Ellers er en anden løsning at vælge et sundere alternativ som sorbet is eller frugt.



#11 Begræns de fine cocktails


Somme tider er en kølig cocktail lige præcis hvad vi har brug for, men det vil virkelig hjælpe dig at være opmærksom på hvilken type drinks du bestiller. Undgå mørke spiritus som rom eller Whiskey. Cocktails Piña Colada indeholder også tilsat sukker og kokosmælk, hvilket gør dem tungere end andre drinks.

I stedet, bestil et glass vin, en let øl eller en danskvand med vodka/gin. Disse vil være langt mere kalorielette og gøre at du kan nyde en ekstra drink eller to.




#12 Vælg tomat-baserede retter


I mange indiske retter er sovsen lavet af enten kokosmælk eller tomatsovs. Du vil spare en god mængde kalorier ved at vælge tomat-baserede sovse. Plus, de vil indeholde ekstra kostfibre og vitaminer du ikke får fra kokosmælken.



12 tips til at spise sundt, når du er på restaurant


Konklusion


Selvom det kan være nemt at sige nej tak til sociale arrangementer når du er på et vægttabsforløb, er det bedst at du lærer hvordan du optimerer dine valg i stedet for helt at takke nej. Sådan sikrer du at du kan vedligeholde dine resultater på lang sigt. Vi er sociale mennesker og der vil næsten altid være arrangementer du er inviteret til. Lær at nyde det hele i moderate mængder.


Jeg er her for at hjælpe dig gennem det hele. Tilmeld dig et online forløb nedenfor og lad mig optimere din kost så du kan opnå de resultater du ønsker 😁


Klar til at starte et forløb? Klik nedenfor for at komme igang 👇🏼


Få nye trænings artikler leveret direkte til din indbakke ✉️

Bare rolig, jeg sender ingen andre mails

Tak! Vi ses snart i indbakken :)

Online Personal Trainer Sarah Louise Vegan

Hej, Sarah Louise her 👋🏼

 

Jeg er EHFA certificeret Personlig Træner og hjælper folk med at starte en sund livsstil og komme tilbage i en krop de elsker ... uden at gå på kompromis med dagligdagen.

Tilmeld dig et Online Forløb og lad mig guide dig på din træningsrejse til en krop du elsker og en livsstil du kan vedligeholde.
 
Realistisk vejledning. Realistiske resultater.

Du får:

Personlig træningsprogram med løbende justeringer

✓ Professionel kostvejledning og/eller kostplan

✓  Ugentlige check-in opkald med mig

✓  Ugentlige delmål, der sikrer fremgang hver uge

✓  Tracking af din udvikling

✓  24/7 kontakt med mig

Start din sunde livsstil, holdbare træningsrutine og genopbyg selvtillid med et online forløb. Træningsprogram, kost og dagligdag skræddersyet til dig.

bottom of page